29. jun. 2014

THE PERFECT BASIC WARDROBE




Forleden da jeg var et smut forbi min moster kom vi til at snakke om, hvad der hører til den helt perfekte basis garderobe, og det gav stof til eftertanke. Derfor har jeg forsøgt at uddybe, hvad jeg mener, burde være i enhver kvindes garderobe som minimum. 
Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at den perfekte garderobe kun består af 20 dele. Ovenstående polyvore består kun af 17 dele, de manglende dele omfatter en basis top i hvid og sort samt en sort frakke - det kunne ikke være på collagen ;-)
Det er helt op til den individuelle person, om man ønsker at spenderer mange eller få penge på sine basis items - min erfaring fortæller mig, at det godt kan betale sig at kaste lidt mere efter sine basis items, men det er så absolut ikke en nødvendighed, da flere highstreet butikker som H&M og Mango har basis varer, som lever op til mine krav om gode kvaliteter på basis varer. 
Hvis man er en af dem, som ikke har nogen god basis garderobe, kan det virke meget uoverskueligt at spenderer mange penge på de lidt mere kedelige items, som de fleste nok vil mene, at basisvarerne er. Her kan det være en fordel at bruge highstreet butikkerne - så kan man sidenhen skifte ud, når man føler, fundamentet for en god basis garderobe er etableret. 

Farver:
Når man skal vælge basis, skal man altid vælge sort, hvid eller grå. Jeg vil endda gå så vidt som til at sige, at sort og hvid er de absolut væsentligste kontraster. Det er vigtigt for enhver garderobe, at man har nogle basis items, som kan gå til alt, hvilket sort og hvid kan. Derfor er mine valg i forhold til de vigtigste items også holdt overvejende i sort og hvid.

Jakker:
Et must i enhver kvindes garderobe er en sort blazerjakke. Den er seriøst tidsløs - især hvis man vælger et helt klassisk snit. Den kan dresses op og den kan dresses ned og kombineres på alle tænkelige måder.
En sort læderjakke skal efter min mening også befinde sig i den perfekte garderobe. Jeg vil til enhver tid foretrække en jakke i ægte læder, da holdbarheden er bedre. Snittet på en sådan jakke er jo meget forskellig, da der er lavet et væld af modeller - dog vil jeg altid vælge en så klassisk jakke som muligt, for at få noget, der passer til det man har i sit klædeskab. Herefter kan man altid vælge, om man vil anskaffe sig en mere i et lidt mere vovet udtryk som boheme, biker eller oversize.
For at jakkesamlingen er komplet skal der befinde sig en sort frakke, som kan bruges i vinterperioden. Den kan være alt fra kort til lang - afhængig af hvad man er til. Her ville jeg igen vælge en sort, da det derved passer til alt, hvad din garderobe kan indeholde.

Overdele:
T-shirts og toppe i sort og hvid skal altid være at finde i dit klædeskab. Når man vælger basis t-shirts er det super vigtigt at den sidder, som den skal. Den skal komplimenterer din barm, den skal hverken sidde for løst eller for stramt og så skal længden passe til din højde. Personligt er jeg rigtig glad for T by Alexander Wang's t-shirts, da jeg synes kvaliteten og pasformen er rigtig god.
En klassisk hvid skjorte - som enten kan være helt klassisk eller have et andet snit. Den kan både bæres pænt kombineret med en blazer eller mere hverdagsagtigt ved at smide en strik over. Ovenfor har jeg valgt en fra Ralph Lauren, da den har det helt klassiske snit med en lille smule facon.
En cardigan burde også befinde sig i dit klædeskab, da den er lækker til lige at smide over en t-shirt, hvis det er køligt eller over en kjole, for at give et lidt mere afslappet look. Jeg ville til enhver tid vælge en lidt oversize en af slagsen med lidt længde, da det er mere mig fremfor en kort. Men det er jo en smagssag.
En af de vigtigste huskeregler, når man shopper strik - uanset hvad det er, er kvaliteten. Hvis den kradser eller er ubehagelig at have på, bliver den glemt bagerst i skabet. Angora og kashmir er lækre strikmaterialer, som er bløde mod huden. Dog befinder de sig som oftest også i den lidt dyre ende, men hellere betale lidt mere for noget, der bliver brugt ofte, fremfor noget som ikke bliver brugt.
En striktrøje er også et godt item at have i sin garderobe. Snittet kan være meget forskelligt, men sørg altid for at have en, som er så simpel som muligt - altså ingen mønstre, det kan altid tilføjes senere. 

Underdele:
Et par sorte jeans skal befinde sig i enhver garderobe, da de kan mikses med alle de overdele, som befinder sig ovenfor, og som kan styles op eller ned afhængig af, hvad du skal til. Sørg for at investerer i et par, som sidder rigtig godt, hvis du er i tvivl om, hvilken model der passer til dig, så få hjælp af ekspedienten.
Lige pt. er moden også til hvide bukser - dette er nok den eneste ting, som ikke er en absolut nødvendighed, når vi snakker benbeklædning. Jeg har dog alligevel smidt et par med på collagen, da jeg selv ville være utrolig ked af, at undvære et sådan par i min garderobe. Et par hvide bukser passer også til det meste og kan fås i forskellige snit og modeller.
En nederdel er i min optik også et ret vigtigt item i en basis garderobe. Hvad man vælger af farve, materiale og snit er meget individuelt, da den skal passe til din kropsbygning og din stil. Personligt synes jeg, at lædernederdele er super fede, da de giver et lidt rocket twist, samtid kan jeg også rigtig godt lide plisserede nederdele samt tætsiddende - det afhænger helt af, hvilket humør jeg er i den pågældende dag. Jeg er ikke den store jeanspige, derfor befinder der sig rigtig mange nederdele i forskellige snit og materialer i min garderobe.
En-sikker-vinder-hver-gang-kjolen, sådan en kjole kan være svær at opdrive, men når den først befinder sig i dit klædeskab, så undrer du dig over, hvordan du har kunnet leve uden. Denne kjole er nemlig den du hiver frem, når du står i sidste øjeblik, og ikke aner hvad du skal tage på. Snit, model og materiale er helt individuelt, den skal bare have den effekt, at den kan bruges til både hverdag og fest og så skal den komplimenterer din krop. 

Fodtøj:
En god vinterstøvle er vigtigt for din garderobe. Sørg for at vælge en støvle, som er enkel i udseendet, så de ikke kun passer til noget af dit tøj. Derforuden må du ej heller gå på kompromis med komforten. En god vinterstøvle koster knaster, hvis man skal have en støvle, som lever op til mine krav om materialer. Men lige her kan det altså godt svare sig, da en vinterstøvle bliver udsat for lidt af hvert rent vejrmæssigt, og de derfor skal kunne holde.
En-gå-i-byen støvle eller stillet er også vigtigt. Her ville jeg aldrig vælge en stillet, da det er et malplaceret item i min garderobe - andre ville finde det malplaceret med en støvle. Det er forskelligt, hvad man er til. Det vigtigste er blot, at de har lidt højde, da det tilfører ethvert look lidt sexyness. Sørg dog for at de ikke bliver så høje, at de bliver ubehagelige at traske rundt i sidst på aftenen. Acne Alma som ses ovenfor er et godt bud på en støvle, som opfylder de krav, jeg har til en perfekt gå-i-byen støvle, da hælen ikke er for høj og de kan bruges til både jeans, nederdel og kjole.
En god sneakers er også uundværlig, da komforten er helt i top. Moden lige i øjeblikket har især meget fokus på sneakers-til-hverdag-looket, og du kan derfor finde mange forskellige modeller i forskellige farver.
En fed sandal er også et must. Det er vigtigt, at de ikke gnaver, og at de sidder godt på din fod. Personligt har jeg et par fra Vagabond, som jeg er rigtig glad for. Men også sandalen ovenfor fra Senso er et rigtig godt bud på en god sommersandal.

Accessories:
Et par solbriller er ej at kimse af - det er et uundværligt item i din garderobe. Sørg for at købe et par, som passer til dit hoved. Hvis man har et par, som ikke stemmer overens med ens ansigtsform, så kan man virkelig se uheldig ud. Hvis du er i tvivl om, hvad der passer til lige netop dig, så søg hjælp hos en brilleforretning.
En lækker hverdagstaske er også rigtig vigtig, da vi piger har tendens til at have alt muligt med os, når vi går udenfor en dør. Hvad man er til af modeller og materialer er meget forskelligt. Sørg dog blot for at have en taske som kan rumme alle dine nødvendigheder. Derforuden må du heller ikke gå på kompromis med kvaliteten på tasken. Hvis tasken skal indehole tunge ting, som eksempelvis en computer er det ikke nogen dum idé at vælge ægte materialer, da levetiden på disse er længere.
Slutteligt er der smykker. Smykker et hvidt begreb, da det er meget forskelligt, hvad man er til af materialer. Sørg for at have nogle, som matcher din stil, da de forkerte smykker hurtigt kan ødelægge et helt outfit. 

6 kommentarer:

  1. Kan man se hvor tingene er fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, desværre. Er det noget bestemt, du tænker på?

      Slet
    2. Begge jakker :)

      Slet
  2. Svar
    1. Læderjakken er fra Samsøe Samsøe og blazeren er fra Helmuth Lang :)

      Slet