24. sep. 2014

FØLELSESMÆSSIG RUTSJEBANE

Dette indlæg bliver et uden billede, da jeg ikke synes, jeg har et passende til selve teksten og situationen. Jeg håber i vil læse med alligevel, selvom det ikke virker nær så spændende.

På en blog som min, hvor der deles lidt af hvert, og som på mange måder fungerer som en slags dagbog, føler jeg godt, at jeg kan tillade mig at dele både opture og nedture fra hverdagen.

Den sidste uges tid har været lidt af en rutsjebanetur rent følelsesmæssigt for mig. For en uge siden var jeg nemlig til mit sidste lægebesøg i forbindelse med graviditeten. Først og fremmest var urinprøven ikke helt som den skulle være, og da hun spurgte mig, hvordan det gik, nævnte jeg, at jeg var ved at blive idiot af at min hud klør.
For det gør den – den klør konstant og over det hele. Det føles lidt som hvis man havde lagt sig nøgen i en vejkant fuld af brændenælder. Det er voldsomt ubehageligt.
Derfor fik jeg taget blodprøver, da graviditetskløe kan være tegn på for høje levertal, hvilket man skal være opmærksom på.
Lægen ringede nogle dage senere med svar på blodprøven, og ganske som jeg havde frygtet, så var mine levertal for høje. Derfor skulle jeg samme dag videre til sygehuset for at have foretaget yderligere blodprøver og for at have taget babys puls og se, om hun havde det fint nok inde i maven. Hun havde det heldigvis fint og var godt aktiv. Dog kunne jeg ikke få taget blodprøver, da jeg skulle have været fastende 8 timer inden blodprøven, hvilket min læge ikke havde vidst. Derfor måtte jeg møde op på sygehuset dagen efter meget tidlig om morgenen for at få taget blodprøver, hvilket jeg gjorde.
De blodprøver fik jeg så svar på i går, hvor hun siger, at de kan se, at mine levertal er stigende, og at jeg derfor skal komme igen om en uge og have taget blodprøver igen. Herefter spørger hun så ind til baby, hvor jeg fortæller hende, at jeg ikke har mærket liv på samme måde, som jeg plejer, og hun beder mig derfor om at komme senere samme dag, så jeg kan blive tjekket.
Her får jeg igen taget blodprøver, hvilke jeg venter svar på. Derforuden bliver babys puls igen målt, men denne gang er hun bare ikke aktiv, og jeg ligger med ultralyd på maven i over en time, hvor jeg skal trykke på en knap, hver gang jeg mærker liv, og desværre er det ikke ret meget, hvilket bekymrer jordmoderen. Hun tilkalder herefter en læge, som scanner maven, hvor man kan se, at babys hjerte slår, og han fortæller så, at han ikke er bekymret for baby.
Derforuden skal jeg aflevere en urinprøve også, så de kan tjekke om alt er, som det skal være. Urinprøven viser tegn på protein, og jeg får derfor også taget mit blodtryk, som ligger en smule højt, derforuden har jeg vand i kroppen – tre ting, som kan være tegn på svangerskabsforgiftning, hvilket hun også fortæller mig og siger, at der skal holdes øje med.
Jordmoderen bestemmer sig derfor til, at hun synes, jeg skal komme igen om en uge, hvor jeg alligevel skal have taget blodprøver, så jeg kan blive tjekket igen.

Nu sidder i sikkert og tænker, jamen det lyder da ikke så slemt, og det er ganske nemt for udefrakommende at sige, men når man har en lille baby i maven, så betyder det her barn allerede så meget, at man slet ikke kan se sig ud af det, hvis der skulle være noget galt. Så den sidste uge har jeg tudet en hel del, været fortvivlet og været bekymret, og jeg er egentlig ved at være ret udmattet følelsesmæssigt, for jeg ved ikke, hvor jeg står. Selvfølgelig er det da betryggende, når lægen siger, at han ikke er bekymret for baby, men jeg har stadig mine tvivl. Jeg kan ikke gøre for det – bekymringen vil bare ikke forsvinde, og jeg synes virkelig, der er længe til uge 40 lige nu! Den sidste ventetid føles som en evighed, selvom det kun drejer sig om seks uger endnu. Dog finder jeg en lille smule trøst i, at jeg bliver tjekket på sygehuset, og at de er opmærksomme på mig, men jeg er stadig så fandens bekymret for det hele.
Jeg er også der, hvor jeg har forberedt alt, hvad jeg kan forberede, hvis nu fødslen pludselig skulle gå i gang eller hvis der skulle ske noget. Jeg har vasket alt hendes tøj, dyner, sengetøj mm., jeg er begyndt at pakke tasken til sygehuset, de vigtige papirer og telefonnumre ligger klar osv. Det er i god tid, det er jeg godt klar over, men det stressede mig, at jeg ikke havde styr på alle de vigtige ting, og det har derfor givet mig mere ro, at jeg er klar, hvis det lige pludselig skulle ske.
Ventetid har aldrig været min stærke side, og med den her situation, så føles det som om tiden står stille.

Jeg har gennem min graviditet ikke været synderlig heldig med kroppens måde at reagerer på, og jeg trænger efterhånden til at føle mig som et menneske igen i stedet for en hypokonder. Jeg er træt af, at være så besværet af maven og kroppens kunnen, og så er jeg træt af, at den konstante bekymring. Normalvis er jeg aldrig bekymret, og har den indstilling til verden, at tingene nok skal gå, men når det drejer sig om ens eget barn, så er sagen pludselig en anden, og så er det bare svært at være 100 procent positiv, især når en som jeg – som aldrig fejler det mindste, pludselig har samtlige graviditetsskavanker og får taget den ene prøve efter den anden. Det er meget skræmmende og en situation, jeg ikke ved, hvordan jeg skal forholde mig til eller finde en passende reaktion på.  

8 kommentarer:

  1. Puha, sikken omgang for dig! Kan virkelig godt forstå, at det føles som om tiden står stille. Selvfølelig har du det ikke godt, det ville ingen have i din situation. Og man ville ønske man kunne få lavet "kurve" hverdag, bare for at tjekke, at alt er ok. Husk st mærk efter inden i, hvornår nok er nok og så sig til lægerne at du er meget bekymret. Så kan du jo blive sat i gang før tid. Hellere det, end at frygte hvert minut at du ikke mærker liv. Ønsker dig, din kæreste og baby alt godt! Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Det varmer rigtig meget at læse sådan en kommentar - tusind tak! Det er meget overvældende og følelserne sidder hele tiden uden på tøjet i sådan en situation her. Lægen sagde til mig igår, at jeg have gjort det helt rigtige ved at fortælle dem, at alting ikke var, som det skulle være, og de er heldigvis meget forstående og søde på sygehuset, så det hjælper meget på det hele.
      Men du har helt ret - der er kun mig til at sige til eller fra, og jeg har givet udtryk for min bekymring deroppe, så nu kan jeg kun vente og håbe på bedre resultater fra blodprøverne.

      Slet
  2. Åh kære Simone, ville ønske man kunnexsige eller gøre noget for at lindre din indre fortvivelse.
    Jeg selv døjede med det samme under min graviditet. Jeg havde leverbetinget graviditets kløe, fik medicin mod dette, gik til kontrol 1-2 gange ugentligt, og blev sat igang 2 uger før tid.
    Det er bare ikke den drømme graviditet man har drømt om, og kan godt forstå det er fustrende og bekymrende. Så det er så godt du kommer ud med det og får det hele snakket igennem.
    Når først i har jeres lille pige i hænderne ændre alt sig;)
    Du må sige til hvis der er nogle spørgsmål. Ellers ønsker jeg dig alt mulig held
    Mvh Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg havde forestille mig at en graviditet var en lykkelig og smuk tid, og det synes jeg bare ikke helt, det har været. Så nu glæder jeg mig bare til at være ovre det og have hende hos os! Det trænger vi efterhånden til <3 Og tusind tak for din søde besked.

      Slet
  3. Hej Simone,
    Jeg er først lige her i weekenden begyndt at læse din blog og selvom jeg overhoved ikke kender dig, så gør dig indlæg et stort indtryk på mig. Det må være helt forfærdelig, at gå med en konstant bekymring for hvordan det går inde i maven. Jeg håber alt det bedste for dig og din familie !

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også virkelig hårdt! Man ville ønske, man havde en scanner til hjemmebrug, så man selv kunne tjekke, om der er hjertelyd og om baby har det okay. Det ville fjerne en del af mine bekymringer. Og tusind tak for tanken, det varmer.

      Slet
  4. Dear Simone!
    Im writing this in english because Im not sure if you can read norwegian as good as we can read danish.
    Im pregant too, due in 2.5weeks and for the last week Ive been in and out of the hospital myself because of the same thing as you. My skin its not itchy, but my head and forhead hurts so bad all the time. Luckily, both me and baby are fine. But its been one hell of a ride, with fear and late nights with dark thoughts...
    Like you, I expected my pregnancy to be easy and joyful. That I would get that glow and feel good about my amazing body and all its changes, but I didnt. Instead Im worried all the time for the little heart that beats right under mine, I hate my body, the looks of it makes me cry. But in the end, I hope everything will be worth it! But the worrying, I dont think its ever going away again ;-)
    I hope you'll get well soon, Ive heard that Denmark is so much better at pregancies and following it up than any other country in Europe, so Im sure youre in the best hand.

    Stor og varm klem fra Tonje og lille F i maven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tonje og lille F i maven :)
      Jeg svarer lige på dansk, da det lader til, at du godt kan forstå det. Det er virkelig ikke sjovt, når man skal møde op på sygehuset hele tiden. Selvfølgelig virker det betryggende, at man bliver holdt øje med, men det er bare heller ikke rart at vide at tingene ikke er, som de skal være.
      Det lyder til, at vi har det meget på samme måde, og det er rart at vide, at jeg ikke er den eneste med de tanker, især også den del du omtaler med kroppens forandringer.
      Jeg glæder mig til at være på den anden side af det nu, og jeg håber, tingene kommer til at gå godt for dig også :) Knus

      Slet