15. nov. 2014

AMMESTOP OG INDLÆGGELSE



Hold nu kæft mand, hvor gad jeg gerne, at der fandtes en babytolk! Den sidste uge har virkelig været røvsyg, for at sige det på pænt dansk. 
Vi har haft en rigtig ked og utilfreds datter, som bare har skreget og ikke gidet noget som helst. I mandags var sundhedsplejerskeren her, og det viste sig, at Sigga kun havde taget omkring 70 g. på den seneste uge - ergo måtte jeg altså ikke have haft nok mælk til hende. 
Jeg har ammet hende lige siden, hun begyndte at kunne sutte, og hun har egentlig taget rigtig fint på indtil i mandags. Når jeg kigger tilbage, tror jeg på mange måder, at det er selvforskyldt, at amningen gik helt i stå. Hver gang vi havde gæster eller hvis vi skulle nogle steder, stressede jeg helt vildt over at skulle amme, og selvom jeg så vidt muligt forsøgte at dække mig til, så stressede det mig alligevel. Jeg brød mig bare ikke om at skulle sidde med brystet fremme. Herhjemme fungererede det fint så længe, jeg var alene, men jeg kan ikke være alene hele tiden, og da jeg så fandt ud af, at hun heller ikke havde taget på, gik det hele helt i stå. 
Egentlig synes jeg, det var rigtig hyggeligt at amme, og den helt særlige kontakt mellem mor og barn elskede jeg, men det var bare ikke hyggeligt til sidst for nogen af os. Jeg kæmpede og kæmpede, og det fungerede bare ikke. Jeg kunne ikke sove om natten, fordi jeg spekulerede over, om hun fik nok at spise. Tilmed vågnede jeg en nat og skulle kaste op, og jeg kaster aldrig op. Hele min krop var bare vildt stresset og jeg kunne bare slet ikke finde ro. Så jeg besluttede sammen med sundhedsplejerskeren at prøve med flaske, hvilket fungerede rigtig fint en enkelt dag, herefter ville hun bare ikke spise, og jeg havde svært ved at vække hende. Jeg prøvede derfor igen at ligge hende til brystet, for at se om det kunne hjælpe, og det accepterede hun, problemet var bare, at jeg ikke havde nok til hende. Så hun var helt udmattet af ikke at have fået nok at spise en hel uge, og vi måtte derfor indlægges på børneafdelingen for at få tjekket hende igennem. Hun var sund og rask, men hun var sulten. Jeg fik en god samtale med en af sygeplejerskerne, som sagde, at man ikke skulle amme for enhver pris, og at hun nok skulle lære at tage flasken. Det gav mig ro på, og det smittede af på Sigga med det samme. Så efter at have prøvet flasken et par dage, for herefter at prøve amning igen og nu vende tilbage til flasken igen, og har stået ved den beslutning, har Sigga også accepteret den, og hun er nu igen den samme pige, som vi kender. 
Hun blev 6 uger i torsdags, som også var den dag, vi blev indlagt med hende, og det var da ikke ligefrem sådan, jeg havde regnet med, at det skulle fejres, men så længe hun bare er tilpas, så gør det ikke så meget. 

8 kommentarer:

  1. Go beslutning :) Så kan far også hjælpe til med madning :) Det altså rart. har selv en dreng på 5 uger der er født 4 uger for tidligt. og herhjemme fungerede amning heller ikke (efter 3 ugers forsøg) da lillemanden ikke havde kræfter nok til at sutte. Så nu får han også flaske. Held og lykke med fine Sigga.
    - Cecilie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også, jeg bliver glad for i længden :) Hvordan går det så for dit vedkommende med flaske? Har han fået ondt i maven af det?
      Og mange tak :)

      Slet
    2. Ja han har desværre fået en del mavekneb/luft i maven, som er blevet ret slemt her de sidste par dage. Så lige nu er jeg igang med at finde en zoneterapeut og få bestilt en tid, har læst på nettet at mange har gode erfaringer med det. For vi har godt nok en dreng der er meget urolig og ked af det lige pt. Og hans lure er blevet en del kortere pga han har ondt og derfor vågner. Ku læse på instagram, hvor jeg også følger dig, at Sigga også er begyndt at få mavekneb? Det godt nok hårdt at ens baby skal så meget igennem sys jeg. Blir så ked af det når han er utrøstelig og har smerter. Min SP foreslår lactulose, men nu prøver vi først zoneterapi. Er gået igang med bio gaia dråber for et par dage siden, men ingen effekt har det her endnu.
      - Cecilie

      Slet
    3. Det er nemlig hårdt, når man kan se sine børn har ondt, og man ingenting kan stille op for at hjælpe dem. Igår nat og hele dagen igår var virkelig hård for Sigga, det er øv :(
      Min SP har foreslået Nan Sensilac, da den skulle være god til sarte maver, så det prøver vi os med nu. Vi har også prøvet zoneterapi, men uden den vilde effekt :( God bedring med din lille mand :)

      Slet
  2. Kan også kun tilslutte mig Cecile med at det var en god beslutning. Min dreng er 9 uger nu og er også født 4 uger før tid. Jeg kæmpede med amningen i næsten 3 uger, og det var bare til stor frustration og en dreng som ikke tog på, blev ved med at have gulsot osv. Så amning er bare ikke for en hver pris. Og kan mærke nu at jeg nok helt inderst inde ikke brød mig om at amme ude i offentligheden, men kun når jeg var derhjemme alene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde det præcis, som du beskriver det. Jeg kæmpede også med at få det til at lykkedes, og da hun så ikke havde taget ordentlig på, mistede jeg modet fuldstændig :(

      Slet
    2. Præcis det samme vi var igennem, vores dreng kom først af med sin gulsot da han var 3 uger cirka. Der ammede jeg, men supplerede så med MME på flaske. Og til sidst gad han slet ikke tage fat på brystet længere, han var vant til at maden kom meget nemmere til ham. Vi var endda også henne og få klippet hans tungebånd pga det var for stramt og det ku evt hjælpe til at amningen blev bedre når det blev klippet, men det hjalp ikke. Synes det har været en hård opstart som forældre at have et præmaturt barn. Jeg går og glæder mig til at han blir stærk nok til at holde hovedet og sidde op selv, prøver at sige til mig selv jeg skal nyde tiden nu, men synes det er svært. Hver gang et problem blir løst opstår der nærmest et nyt pt.
      Cecilie

      Slet
    3. Det er nemlig hårdt med et præmatur barn, og vores datter er endda ikke så mærket af det, som hun kunne være. Men lige hendes mave, den har vi haft problemer med lige siden fødslen. Det er nemlig som du siger, så snart et problem løser sig, så opstår der et nyt - det er præcis ligesådan hos os.
      Jeg nyder hver eneste dag med hende, men de dage hvor det er storslemt, er det hele altså bare knap så sjovt.

      Slet